دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب امریکا خواستار توقف روند انتقال زندانیان از زندان بدنام گوانتانامو شده است.

ترامپ: دیگر کسی از گوانتانامو آزاد نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پرس تی وی، ترامپ سه‌شنبه طی سخنانی در مخالفت با تعطیلی زندان نظامی امریکا در خاک کوبا گفت که دولت امریکا باید از آزادی سایر زندانیان خودداری کند تا مانع ارتکاب جرائم بیشتر شود.

ترامپ با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «دیگر نباید کسی از گوانتانامو آزاد شود. این‌ها افراد بسیار خطرناکی هستند و نباید اجازه داده شود تا بار دیگر به میدان جنگ بازگردند.»

این هشدار در حالی است که دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور امریکا که دوره تصدی وی رو به پایان است آزادی ۱۹ زندانی دیگر را تا پیش از پایان کار خود در دستور کار دارد.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در دسامبر سال گذشته اعلام کرد که انتظار دارد تا پیش از تودیع اوباما در ۲۰ ژانویه شاهد اعلام خروج شمار بیشتری از زندانیان باشد.

بر اساس گزارش‌ها، این زندانیان قرار است به ایتالیا، عمان، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی منتقل شوند.

اوباما در آخرین نطق امنیتی خود در ایالت فلوریدا که ماه گذشته انجام شد ضمن ابراز تأسف از ناکامی در تعطیلی گوانتانامو در دوره تصدی خود این امر را یک ننگ و اتلاف هزینه برشمرد.

اوباما تصریح کرد: «ما با اتلاف صدها میلیون دلار در پی نگهداری از حدود ۶۰ نفر در محل این زندان در کوبا هستیم. این هنر نیست ... من همه سعی خود را خواهم کرد که این لکه ننگ را از حیثیت ملی خود بزدایم.»

اوباما در جریان کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۰۸ وعده داده بود که این زندان نظامی واقع در ساحل جنوب شرقی کوبا را  تا پایان دوره تصدی خود تعطیل کند. بااین‌حال، وی به علت مخالفت شدید کنگره امریکا در تحقق این وعده ناکام مانده است.

دولت اوباما اکثر این زندانیان را به کشورهای دیگر منتقل کرده است اما شمار معدودی که به گفته دولت به دلایل امنیتی باید در یک زندان امریکایی نگهداری شوند کماکان محبوس هستند.

تصویر آرشیوی از پلیس نظامی در حال حمل یک زندانی پس از بازجویی مسئولان پایگاه نیروی دریایی امریکا در خلیج گوانتانامو

در گزارش سنای امریکا در دسامبر سال ۲۰۱۴ فاش شد که سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در راستای اعمال روش‌های بازجویی خود طیف وسیعی از شکنجه  و آزار جنسی را علیه زندانیان به کار گرفته بود.

بر اساس گزارش یادشده، محرومیت از خواب، حبس انفرادی در فضای کم، تحقیر و غرق مصنوعی موسوم به واتربوردینگ ازجمله شیوه‌هایی شکنجه گری سیا بوده است.

گوانتانامو که در پی حوادث ۱۱ سپتامبر برای نگهداری مظنونان تروریستی گشایش یافت محل نگهداری حدود ۷۸۰ نفر بوده است.

بیشتر زندانیان گوانتانامو که به زعم واشنگتن مظنونان تروریستی هستند محاکمه یا تفهیم اتهام نشده‌اند و بیش از یک دهه است که در این زندان به سر می‌برند.  این مسئله با محکومیت‌های بین‌المللی مواجه شده است.

ارتش امریکا به خاطر تغذیه اجباری زندانیانی که سال‌ها در اعتراض به حبس خود در اعتصاب غذا به سر برده‌اند مورد انتقاد قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.